Ставлення до котлів на дизельному паливі у споживачів не зовсім правильне. Багато хто вважає, що з ними багато метушні. В цілому, так воно і є. Адже щоб організувати опалення будинку на рідкому паливі, доводиться багато чого враховувати і використовувати допоміжні споруди, а також ємності для зберігання. Але подивіться на це питання з іншого боку. Ще багато заміські селища не забезпечені газом, та й з електрикою в них проблеми. Тому їх жителям залишається вибирати лише твердопаливні або рідкопаливні котли.
Не будемо міркувати про те, що краще. Просто розглянемо другий варіант, розберемо переваги і недоліки цього типу котельного обладнання, а також особливості його експлуатації. Єдине, що слід відразу зазначити – дизельні котли є найпотужнішими в плані виробництва теплової енергії.
Зміст:
Принцип роботи і його особливості
Сучасні рідкопаливні котли працюють за тим же принципом, що і газові – паливо подається на форсунку під певним тиском. Єдина відмінність – це конструкція форсунки. Якщо розглядати пристрій котла, то воно стандартизовано і уніфіковано. Особливу увагу тут приділяють топці і пальників. Ну і, звичайно, без автоматики такі котли сьогодні не випускаються.
Почнемо з форсунок. Вітчизняні виробники пропонують два їх варіанти:
- Вентиляторні. Назва говорить сама за себе – тиск пальника створюється за допомогою вентилятора, який вбудований в систему подачі палива. Такі форсунки мають досить великою продуктивністю, але працюють вони дуже шумно.
- Надувні. Конструкція та ж, тільки замість вентилятора в неї встановлена турбіна. Тут і продуктивність вище, і ефективність згоряння палива більше.
Принцип роботи
Принцип роботи дизельних котлів досить простий. При включенні починають працювати відразу два прилади – надувши і паливний насос, який подає солярку на форсунку. Створюється оптимальний тиск, виміряну виробником, а це гарантія, що паливо буде подаватися рівномірно. До речі, тиск палива в форсунці становить 10-16 бар.
Потім відбувається одночасно дві операції – розпорошується паливо через форсунку, і подається напруга на електроди розпалу. Паливна суміш запалюється, і агрегат починає працювати в нормальному режимі. Ось так все просто.
Кілька слів про автоматику. Вона дуже проста, і основне до неї вимога – це перекрити подачу солярки, якщо система розпалу з яких-небудь причин перестає працювати.
Типи дизельних котлів та сфери їх застосування
Дизельні котли можна віднести до категорії універсальних, тому що вони можуть використовуватися для обігріву будівель різного призначення. І не тільки для обігріву. З їх допомогою можна організувати подачу гарячої води для побутових потреб, теплої підлоги, басейнів і так далі.
Порада! Якщо дизельний котел експлуатується активно, то необхідно враховувати, що існує два види солярки – літня і зимова. Не варто плутати їх при зміні сезону, адже літній варіант може легко замерзнути в трубопроводі, коли він подається в котельню.
Сьогодні виробники пропонують великий асортимент цього виду котельного обладнання. Воно може застосовуватися для різних за обсягом і призначенням будівель. Але при цьому слід виділити декілька основних типів:
- Котел на дизелі з чавунною топкою. Дуже практичний і довговічний агрегат, який при правильній експлуатації прослужить не один десяток років. Основна характеристика такого типу – це секційна конструкція теплообмінника. Секції стягуються між собою спеціальними сталевими різьбовими шпильками.
- Але у такого котла є один значний мінус – чавунний теплообмінник дуже чутливий до різниці температур відходить і вхідного потоку теплоносія. Якщо ця різниця буде занадто великий, то висока ймовірність розриву теплообмінника.
- Зі сталевою топкою. Це більш потужне обладнання, тому що сталь володіє великою тепловіддачею. А значить, теплоносій буде забирати більше теплової енергії. Такі котли в основному використовують на промислових об’єктах.
І тут не обійшлося без недоліків – висока ймовірність появи конденсату в топці. А це створює умови для утворення кислотного середовища, яка швидко виводить з ладу металеві елементи і вузли. Щоб уникнути подібних неприємностей, фахівці рекомендують підтримувати температуру теплоносія на зворотній магістралі в межах +60 С, але не менше.
Паливні витрати та інше
Почнемо з того, що дизельна котельня організовується досить просто. Якихось особливих дозволів не потрібно. Все можна встановлювати і монтувати своїми руками. Правда, є деякі вимоги, що стосуються правил пожежної безпеки. Запам’ятайте – якщо ви встановлюєте в систему опалення будинку дизельний котел, то представники пожежної охорони будуть вашими частими гостями.
Перше, на що необхідно звернути увагу – це правильна установка ємностей під солярку:
- По-перше, все це можна зробити самостійно.
- По-друге, доведеться під обсяг будинку правильно підібрати об’єм ємності. Сьогодні ринок пропонує широкий модельний ряд від 3 до 12 тонн, так що підібрати модель буде просто.
- По-третє, під ємності потрібно підготувати окреме приміщення, і краще, якщо воно буде окремо стоїть.
- Зазвичай паливні резервуари закопують у ґрунт на половину свого розміру. Потрібно робити це у вашому випадку чи ні, вирішуйте з представниками пожежної охорони.
Увага! Перед тим як заглиблювати резервуари, необхідно дізнатися, на якій глибині розташовані грунтові води на вашій ділянці. Може статися так, що навесні, піднявшись, вони створять тиск на напівпорожній бак і виштовхнуть його з грунту. Мінімальні наслідки – вихід з ладу паливного насоса.
Тепер, що стосується витрати палива. Дизельні котли в дорогому сегменті найчастіше мають більш високим коефіцієнтом корисної дії, значить, споживати палива вони будуть менше. А оскільки цей вид котельного обладнання експлуатується довше за інших аналогів, то не варто економити на початкових вкладеннях. Тим більше що все швидко окупиться за рахунок зменшення витрати палива.
Переваги
- Висока потужність агрегату. Ось чому дизельні котли часто використовують для опалювальної системи промислових об’єктів.
- Величезний модельний ряд. Тут і вітчизняні моделі, і зарубіжні. Так що вибір є.
- Невелика витрата палива. Сучасні пристрої споживають всього 5-7 літрів солярки. До того ж вона сама – паливо доступне і недороге.
- Повна автономність.
- Такі котли можна укомплектувати додатковими приладами та обладнанням. Наприклад, встановити бойлер для нагріву води.
- Безвідмовна робота котла в будь-який час року при будь-яких температурних умовах. Необхідно тільки вчасно міняти солярку по сезонності.
Основні характеристики котлів на дизельному паливі
Сучасні рідкопаливні котли обладнуються різними форсунками – одно-, дво- або триступінчастими. Зазвичай в таких пальниках використовується примусова подача палива, що забезпечує високу ефективність роботи – навіть вище, ніж у газових аналогів. Але при цьому створюється шумовий ефект, що не завжди приємно.
Двох-і триступінчаті пальника економічні в плані витрати палива, до того ж збільшується термін експлуатації агрегату, і розширюється в кілька разів діапазон налаштувань. В таких котлах пальника вмонтовані прямо в корпус устаткування. Вартість цього типу котлів в рази більше, ніж звичайних, але термін експлуатації компенсує початкові витрати.
В даний час виробники створюють конструкції, які за своїми характеристиками не поступаються газовим аналогам ні за ефективністю роботи, ні по простоті обслуговування. До багатьох опалювальним агрегатам йдуть різні доповнення у вигляді проточного підігрівача дизпалива, який встановлюється перед форсункою, циркуляційного насоса для теплоносія, системи діагностики, яка стежить за правильністю режиму і забезпечує діагностику котла.
Якщо ви хочете отримати автономність роботи дизельного котла, купіть до нього на додаток дизельну електростанцію. Вона забезпечуватиме електроенергією паливний і циркуляційний насос, а також систему автоматики і безпеки. Все одно вам доведеться організувати склад для зберігання палива. Звичайно, витрата палива буде збільшуватися, але ви одним ударом вирішуєте дві проблеми відразу. Тим більше що електростанцію можна не включати, якщо напруга в мережі нормальне.
Як правильно вибрати пристрій
Щоб правильно вибрати дизельний котел, можна взяти за основу БНіП, які діють на території країни. Але варто також звернути увагу на рекомендації фахівців. Наприклад, краще вибирати агрегат з чавунним теплообмінником. Він, хоч і важить більше, і проблем з його монтажем чимало, зате він служить довше.
У дизпаливі дуже багато сірки. При згорянні вона взаємодіє з повітрям, утворюючи їдкий конденсат. Останній, впливаючи на метали, роз’їдає їх, викликаючи процес корозії. Чавунний теплообмінник, по-перше, товще сталевого. По-друге, сам чавун добре протистоїть корозії. І це знову говорить про те, що вибирати треба котел з чавунним теплообмінником. До речі, виробники дають гарантію, що сталевий теплообмінник прослужить до 20 років, а чавунний до 30. Хоча практика показує, що друга експлуатуються до півстоліття
без проблем.
Але не будемо применшувати переваг котлів зі сталевими теплообмінниками. Якщо вибрати агрегат з преміум-класу і правильно його експлуатувати, то він пропрацює не менш 20 років. Такі опалювальні прилади виготовляють з високоякісної сталі, що підвищує їх експлуатаційні характеристики.
Виробники пропонують і комбіновані котли, які працюють, наприклад, на рідкому і газоподібному паливі. Але якщо ви хочете мати економічний варіант, то придбайте монопаливним агрегати. Вони не тільки економічніше, але і простіше в обслуговуванні. До того ж не завжди обивателям під силу самостійно перевести прилад з одного палива на інше. Цим зазвичай займається фахівець. Звичайно, цьому можна навчитися, але подібна операція займе багато часу.
Багато хто, намагаючись уникнути первісних витрат, шукають дизельні котли з атмосферними пальниками. Даремно шукайте, бо такі не випускаються. Дизельне паливо обов’язково має подаватися під тиском – така технологія горіння солярки. І якщо ви хочете ефективного використання палива, то придбайте котли з дво- або триступінчастими пальниками.
Висновок по темі
Ви можете зіткнутися з такою проблемою, як відсутність пальника в комплекті котла. Для цього доведеться її придбати окремо. Установка займе трохи часу, і нічого складного в цій операції немає. Але ось налаштувати її самостійно вам не під силу, тому доведеться звернутися до фахівців. До речі, максимальна потужність пальника – не більше 100 кВт. Але професіонали запевняють, що її потенціал куди вище. Так що майте це на увазі.